zaterdag 14 december 2013

Kerstkoekjes maken!

Hallo,
Vandaag heb ik een bakmix van de Albert Heijn gekocht want ik wilde kerstkoekjes maken.
Bij de bakmix kreeg je ook twee vormpjes die perfect bij de feestdagen passen: een kerstboom een een vormpje van een rendier.
Ik heb veel plezier gehad bij het maken van de koekjes en bij het maken van de foto's.
Veel leesplezier!












Even de informatie van deze bakmix:
Deze bakmix kost 1,49. Je maakt er ongeveer 10-12 koekjes van. Ze zijn te koop tot ongeveer eind december.

Bij de bakmix moet je maar 50 gram boter (op kamertemperatuur) toevoegen en 15 mL melk (één eetlepel). Kneed het geheel tot een deegbal en stop het voor 30 minuten in de koelkast. 

Nadat het deeg gerust heeft, moet je je deeg uitrollen en de vormpjes erin steken.
De vormpjes die je bij de mix krijgt zijn best wel groot, ik heb thuis nog wat kleinere cookiecutters, daarom verschillen de groottes.  

Nadat je al het deeg gebruikt hebt, doe je de koekjes in de oven volgens de temperaturen die geschikt zijn voor de oven die jij thuis hebt.

Na 7 à 8 minuten moeten de koekjes lichtjes gebruind zijn. Omdat de tijd zo kort was, vergat ik het om na acht minuten te kijken. Sommige koekjes zijn bij mij lichtjes verbrand, maar de andere koekjes zijn goed gelukt!

De koekjes hebben een crunchy bite en niet te zoet. Dus het glazuurlaagje maakt het niet overheersend, wat goed is.

Laat de koekjes goed afkoelen als je ze wil decoreren! 
Ik heb door middel van één eiwit en heel wat poedersuiker een mooi glazuurlaagje gemaakt.
Klop het ei met de poedersuiker tot een substantie die op vla lijkt. Je kan in plaats van een ei ook citroensap gebruiken, maar bij een eiwit is het resultaat iets mooier en minder korreliger. Nu kun jij je kleurstof etc. toevoegen.
Ik heb de kleuren rood, groen en wit gebruikt, lekker toepasselijk. :)
Ik heb ook leuke decoraties gekocht bij de Action en die kon ik over het glazuur strooien. Wat ook een leuke tip is, is om candycanes te crushen. Je stopt een candycane in een boterhamzakje en je slaat met een hard voorwerp erop. Zo heb je ook lekkere mintsprinkels.



Het uiteindelijke resultaat:
Haha, ze zijn totaal niet perfect, maar ik ben er best wel blij mee. :)


Ik hoop dat je dit artikel leuk vond om te lezen!

Wat ga jij serveren tijdens de feestdagen?

Love,
Hend ♡  

2 opmerkingen: